Artikelen over: Domeinnamen, email & DNS

Mijn domeinnaam is niet bereikbaar (in quarantaine)

Als je website niet bereikbaar is, kan dat meerdere oorzaken hebben. Het is belangrijk om te weten wat de oorzaak is, zodat het probleem zo snel mogelijk verholpen kan worden.

Stap 1: Oorzaak achterhalen

Controleer of het aan de MijnRetail.nl server ligt.
Ga naar https://status.mkbmarketingteam.nl/ om de actuele status te bekijken. Indien de server niet bereikbaar is, is de kans heel erg groot dat we er al vanaf weten en dat we werken aan een oplossing. Ook 's avonds en in het weekend.
Controleer of het aan je domeinnaam ligt. Is deze nog steeds actief?
Ga naar https://www.sidn.nl/whois/?q= en vul daar je domeinnaam in. Je krijgt dan te zien wat de status is.

Stap 2: Oplossen

Is er een probleem met onze server? Dan zijn we er al van op de hoogte en doen we onze uiterste beste om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. In dit geval hoef je niks te doen.
Is er een probleem met je domeinnaam, dan zijn er een paar opties. Controleer eerst de status: https://www.sidn.nl/whois/?q=

In Quarantaine (.nl domeinnamen):

Als je domeinnaam in quarantaine is, krijg je deze melding te zien:

Let op: [uwdomeinnaam.nl] is binnenkort beschikbaar!
Deze domeinnaam is in quarantaine, toon mij de gegevens.

Dit houdt in dat de de domeinnaam is opgezegd. Dat is overigens niet per sé bij ons, maar bij de partij waar je de domeinnaam hebt geregistreerd. Je kan zien bij wie dat is, door op '_toon mijn de gegevens_' te klikken. Je kan natuurlijk ook op de laatste factuur van de domeinnaam kijken wie de afzender is.

Wanneer je een domeinnaam opzegt, wordt deze nog 40 dagen in quarantaine gezet. Hij is dan opgezegd, maar niet direct door iedereen te registreren. Alleen de oorspronkelijke eigenaar kan dit laten uitvoeren door de laatste domeinnaam provider van de betreffende domein.

Lees ook dit artikel over het uit quarantaine halen: https://www.sidn.nl/nl-domeinnaam/domeinnaam-opheffen-ongedaan-maken

Pas na het uit quarantaine halen van je domeinnaam, is het mogelijk om je domeinnaam te verhuizen naar een andere provider.

Beschikbaar

Indien je domeinnaam beschikbaar is, krijg je deze melding:

Goed nieuws, [uwdomeinnaam.nl] is beschikbaar

Controleer in dit geval of er geen spelfouten zijn gemaakt. Indien je domeinnaam beschikbaar is, kan iedereen hem registreren. Was je eerder wel eigenaar? Dan is je domeinnaam eerst in quarantaine gegaan, voordat hij beschikbaar was. 

Is dit de juiste domeinnaam? Registreer hem dan meteen, voordat iemand anders het doet!

Actief

Als je domeinnaam al geregistreerd is, krijg je deze melding te zien:

Jammer, [uwdomeinnaam.nl] is al geregistreerd
Deze domeinnaam is actief, toon mij de gegevens.

 Je domeinnaam is dan actief. Controleer bij 'toon mij de gegevens' op welke naam de domeinnaam staat. 

Indien je domeinnaam actief is, en de website doet het niet, dan is er waarschijnlijk een probleem met de DNS instellingen. Deze instellingen vertellen de bezoeker waar de website staat. Lees dit artikel om de juiste DNS instellingen te gebruiken: https://support.mkbmarketingteam.nl/hc/nl/articles/115004460245-DNS-instellingen-voor-externe-domeinnamen

Bijgewerkt op: 06/05/2024

Was dit artikel nuttig?

Deel uw feedback

Annuleer

Dankuwel!