Artikelen over: Website aanpassingen

Verzenden en bezorgen

Er zijn diverse opties voor het verzenden en bezorgen van bestellingen, en de kosten die daar bij komen kijken. In dit artikel worden de opties uitgebreid uitgelegd.

Alle instellingen zijn terug te vinden op deze pagina: Webshop » Webshop Instellingen » Verzenden en bezorgen

Tijd totdat je aanbod verzendklaar is.



Ongeacht hoe je verzendt, na  het plaatsen van een bestelling moeten producten worden klaargezet, ingepakt en worden aangemeld voor verzending. Je kan op de winkelwagen pagina bij een product aangeven hoe lang het duurt voordat je aanbod verzendklaar is. Bijv. "Producten worden binnen 2 dagen verzonden." Deze instelling is optioneel.

Afhalen van bestellingen



Mogen klanten naar je toe komen om een bestelling af te halen? Zet dan de instelling "_Bestellingen kunnen worden afgehaald (geen verzendkosten)_" aan. Klanten krijgen bij het bestellen de keuze of ze willen laten verzenden of liever willen komen afhalen.

Verzend je geen product en is afhalen verplicht? Kies dan voor de instelling "_Bestellingen moeten worden afgehaald (geen verzendkosten)_". Klanten hebben dan geen keuze, omdat die optie altijd aan staat.

Als klanten komen afhalen worden er geen verzend- of bezorgkosten bij een bestelling gerekend.

Opmerking bij de verzendkosten



Het is mogelijk om een opmerking bij je verzendkosten toe te voegen, zoals "De verzendkosten gelden in heel Nederland m.u.v. de Waddeneilanden". Deze opmerking komt op de winkelwagen-pagina te staan. Deze instelling is optioneel.

Verzendkosten zijn gratis bij bestellingen boven



Verstuur je producten gratis naar je klanten als ze boven een bepaald bedrag kopen. Vul hier het bedrag in waar ze boven moeten zitten. Zolang ze er onder zitten, komt er automatisch een melding te staan op de winkelwagen-pagina, waarin wordt aangegeven dat de verzending gratis is, boven het ingevulde bedrag. Op deze manier kan je je klant stimuleren om het winkelwagentje aan te vullen met extra producten.

Verzendkosten zijn gratis bij bestellingen binnen een straal van (km)



Wil je geen bezorgkosten rekenen voor lokale klanten? Geef dan hier de straal op in kilometers, waarbinnen je gratis bezorgt. De afstand wordt berekend aan de hand van je bedrijfsadres tot de opgegeven postcode van je klant. Het gaat om de daadwerkelijk af te leggen afstand, volgens de routeplanner van Google Maps. Er wordt rekening gehouden met een extra marge van 10%. Bezorg je binnen 5 km gratis? Dan berekenen we de afstand en valt deze binnen 5,5 km (5 km + 10%), dan is de bezorging gratis. Op deze manier vallen ook de grensgevallen nog net binnen de opgegeven straal.

Standaard verzendkosten



Je kan bij elk product aangeven wat de verzendkosten moeten zijn. Indien je niets aangeeft, dan zijn dit de verzendkosten die worden gebruikt in de berekening.

Categorieën verzendkosten



Niet alle producten hebben dezelfde verzendkosten. Soms past het door de brievenbus, terwijl andere producten op een pallet verzonden moeten worden. Je gaat hier mee om door Categorieën verzendkosten aan te maken. Je kan elke categorie een naam en bedrag geven. Bij elk product kan je instellen van welke categorie gebruikt moet worden.

Indien je een categorie verwijdert, worden alle producten die gebruik maken van deze categorie, automatisch teruggezet op de 'Standaard verzendkosten'.

Verzendkosten worden berekend op basis van...



Soms worden er meerdere producten tegelijk besteld, met verschillende verzendkosten. Hier kan je aangeven hoe je de verzendkosten wilt berekenen.

Hoogste kosten zijn leidend
In dit geval wordt de verzendcategorie met de hoogste prijs gebruikt als de uiteindelijke verzendkosten.
Hoogste prioriteit is leidend
Door de volgorde aan te passen van de categorieën, kan je de prioriteit bepalen. De bovenste heeft de hoogste prioriteit. Wordt een product gratis geleverd, maar koopt de klant een accessoire die niet gratis wordt geleverd? Dan kan je door de prioriteit te wijzigen, het zo instellen dat de bestelling alsnog gratis wordt geleverd.
Alle bezorgkosten optellen
Kunnen pakketjes niet gecombineerd verzonden worden? Dan kan je er voor kiezen om de bezorgkosten simpelweg op te tellen. Alle bezorgkosten worden maar één keer per categorie meegeteld.

Verzendkosten zijn opgeteld nooit hoger dan €



Indien je kiest voor de optie Alle bezorgkosten optellen, dan kan je eventueel nog een maximaal bedrag instellen. Dit is het maximale bedrag dat aan verzendkosten kan worden berekend. Die optie is optioneel.

Bijgewerkt op: 06/05/2024

Was dit artikel nuttig?

Deel uw feedback

Annuleer

Dankuwel!