Draaiboek voor je website
Veel ondernemers zien het belang van een website in. Een website is voor veel bedrijven een online legitimatie van hun bestaan. Maar wat zet je nu allemaal op je website? Welke content is belangrijk en hoe maak je die content?
De volgende zaken zou je op je website kunnen plaatsen;
Het is belangrijk (ook voor jezelf) dat je in korte bewoordingen aan kunt geven waar je bedrijf voor staat. Daarmee trek je de eerste interesse van bezoekers. Zijn ze daarna geïnteresseerd in je dienstverlening gaan ze graag op zoek naar meer informatie. Je bezoekers meteen ‘lastig vallen’ met lappen tekst zal ze eerder afschrikken.
Je website is ervoor om je zichtbaar en vindbaar te maken. Dan moeten mensen wel weten wáár je te bereiken bent. Zet altijd je telefoonnummer en adres op je site en afhankelijk van je bedrijf ook een e-mailadres. Deze contactgegevens zet je op een aparte pagina die ‘contact’ heet, of een andere zelf-verklarende titel draagt. Het is handig om bepaalde contactgegevens op elke pagina op een vaste plek (bijvoorbeeld helemaal bovenin) terug te laten komen.
Wanneer klanten je website bezoeken is het allerbelangrijkste dat ze ‘iets’ gaan doen. Wat dat ‘iets’ is is. kan heel verschillend zijn per bedrijf. We noemen dat ‘Call to action’ oftewel de bezoeker oproepen iets te doen. Wat kan dat zijn?
Opbellen met een vraag
N.a.v. de openingstijden je bedrijf bezoeken
Een product kopen in je webshop
Een contactformulier invullen
Inschrijven voor je nieuwsbrief
Er zijn manieren om je het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken om over te gaan tot actie. Een deel daarvan zit al voorgeprogrammeerd in je website maar ook zelf kun je formulieren en buttons toevoegen om snel in contact te komen met je bezoekers.
Wanneer je bedrijf vaste openingstijden heeft, is het handig om de ‘openingstijden-editor’ te gebruiken. Je website geeft dan in één oogopslag aan wanneer je open bent of gesloten. Je kunt ook al op voorhand afwijkende dagen toevoegen zoals feestdagen of andere dagen dat het afwijkt van een normale week.
Zeker voor kleinere onderneming kan het belangrijk zijn om je website een persoonlijke touch te geven door iets te vertellen over jezelf en eventueel je medewerkers. Vertel vooral wat en hoe je tot je onderneming bent gekomen en waarom dat heeft geleid tot de expertise die jij op jouw vakgebied hebt. Probeer dit wel zakelijk te houden. Kinderen, hobbies of vakantiefoto’s horen niet thuis op een zakelijke website.
Mensen kopen niet wat je verkoopt, maar wáárom je het verkoopt. Vertel dus altijd op je site waarom je doet wat je doet. Leg uit wat jouw visie is op je vak en welk doel je voor ogen hebt met je bedrijf (hint: geld verdienen is nooit een doel op zich). Je missie/visie kan goed op de voorpagina van je site komen te staan, maar kan ook prima op een aparte ‘over ons’-pagina.
Natuurlijk vertel je op je website over wat je precies kan betekenen voor je klanten. Je vertelt hier over het wat en hoe van je product of dienst, maar verwerk altijd ook nog een keer waarom je het doet. Je kan dit gedeelte het beste splitsen. Licht een deel uit op je voorpagina en zet alle info op een aparte productpagina.
Lever je een dienst waar je mooie afbeeldingen bij kunt laten zien over je producten of diensten? Hou je dan vooral niet in om een fotopagina (of pagina’s) toe te voegen. Bezoekers vinden het leuk om mooie en goede foto’s te bekijken. Wees hierbij kritisch naar de foto’s die je plaatst en probeer voor ogen te houden wat je bezoekers graag zien, wat niet persé hetzelfde is als wat jij wilt laten zien.
Met een nieuwsbericht of een blog genereer je aandacht. Je nieuwsberichten of blogs worden opgepikt door Google (mits je ze op de juiste manier schrijft). Daardoor trek je mensen naar je site. Daarnaast kan je jezelf ermee profileren en versterk je je expert positie. Als tuinderij kan je blogs bijvoorbeeld gebruiken om je doelgroep te bereiken. Geef leuke en nuttige updates over wat er op je land gebeurt en vertel over de groenten die je verbouwt. Waarover kun je schrijven?
Ontwikkelingen van je bedrijf
Voorstellen nieuwe medewerkers
Voorbeelden van succesvolle cases
Tips voor bezoekers
Succesvolle evenementen
Aanpassingen in openingstijden
Etc.
Met een testimonial (een positieve klantervaring die je hebt ontvangen) gebruik je de kracht van mond-tot-mondreclame op je eigen website. Jouw klanten kunnen het beste vertellen wat ze zo goed, prettig, leuk, mooi, fantastisch, etc. vinden aan jouw producten en diensten. Met testimonials maak je daar gebruik van door hen in hun eigen woorden te laten vertellen waarom anderen ook bij jou zouden moeten kopen.
In een portfolio laat je zien wat je kunt. Bijvoorbeeld een kunstenaar kan schilderijen laten zien, een timmerbedrijf kan mooie aanbouwen of overkappingen tonen of een coach kan vertellen over bedrijven waarvoor hij werkt. Door foto’s toe te voegen of logo’s van de betreffende bedrijven draagt dat bij aan het vertrouwen dat potentiële klanten in je onderneming hebben.
De volgende zaken zou je op je website kunnen plaatsen;
Korte introductie
Het is belangrijk (ook voor jezelf) dat je in korte bewoordingen aan kunt geven waar je bedrijf voor staat. Daarmee trek je de eerste interesse van bezoekers. Zijn ze daarna geïnteresseerd in je dienstverlening gaan ze graag op zoek naar meer informatie. Je bezoekers meteen ‘lastig vallen’ met lappen tekst zal ze eerder afschrikken.
Contactgegevens
Je website is ervoor om je zichtbaar en vindbaar te maken. Dan moeten mensen wel weten wáár je te bereiken bent. Zet altijd je telefoonnummer en adres op je site en afhankelijk van je bedrijf ook een e-mailadres. Deze contactgegevens zet je op een aparte pagina die ‘contact’ heet, of een andere zelf-verklarende titel draagt. Het is handig om bepaalde contactgegevens op elke pagina op een vaste plek (bijvoorbeeld helemaal bovenin) terug te laten komen.
Call to action!
Wanneer klanten je website bezoeken is het allerbelangrijkste dat ze ‘iets’ gaan doen. Wat dat ‘iets’ is is. kan heel verschillend zijn per bedrijf. We noemen dat ‘Call to action’ oftewel de bezoeker oproepen iets te doen. Wat kan dat zijn?
Opbellen met een vraag
N.a.v. de openingstijden je bedrijf bezoeken
Een product kopen in je webshop
Een contactformulier invullen
Inschrijven voor je nieuwsbrief
Een offerte aanvragen
Er zijn manieren om je het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken om over te gaan tot actie. Een deel daarvan zit al voorgeprogrammeerd in je website maar ook zelf kun je formulieren en buttons toevoegen om snel in contact te komen met je bezoekers.
Openingstijden
Wanneer je bedrijf vaste openingstijden heeft, is het handig om de ‘openingstijden-editor’ te gebruiken. Je website geeft dan in één oogopslag aan wanneer je open bent of gesloten. Je kunt ook al op voorhand afwijkende dagen toevoegen zoals feestdagen of andere dagen dat het afwijkt van een normale week.
Over mij/ons
Zeker voor kleinere onderneming kan het belangrijk zijn om je website een persoonlijke touch te geven door iets te vertellen over jezelf en eventueel je medewerkers. Vertel vooral wat en hoe je tot je onderneming bent gekomen en waarom dat heeft geleid tot de expertise die jij op jouw vakgebied hebt. Probeer dit wel zakelijk te houden. Kinderen, hobbies of vakantiefoto’s horen niet thuis op een zakelijke website.
Missie/visie
Mensen kopen niet wat je verkoopt, maar wáárom je het verkoopt. Vertel dus altijd op je site waarom je doet wat je doet. Leg uit wat jouw visie is op je vak en welk doel je voor ogen hebt met je bedrijf (hint: geld verdienen is nooit een doel op zich). Je missie/visie kan goed op de voorpagina van je site komen te staan, maar kan ook prima op een aparte ‘over ons’-pagina.
De dienst of het product dat je levert
Natuurlijk vertel je op je website over wat je precies kan betekenen voor je klanten. Je vertelt hier over het wat en hoe van je product of dienst, maar verwerk altijd ook nog een keer waarom je het doet. Je kan dit gedeelte het beste splitsen. Licht een deel uit op je voorpagina en zet alle info op een aparte productpagina.
Foto’s
Lever je een dienst waar je mooie afbeeldingen bij kunt laten zien over je producten of diensten? Hou je dan vooral niet in om een fotopagina (of pagina’s) toe te voegen. Bezoekers vinden het leuk om mooie en goede foto’s te bekijken. Wees hierbij kritisch naar de foto’s die je plaatst en probeer voor ogen te houden wat je bezoekers graag zien, wat niet persé hetzelfde is als wat jij wilt laten zien.
Nieuws / Blogs
Met een nieuwsbericht of een blog genereer je aandacht. Je nieuwsberichten of blogs worden opgepikt door Google (mits je ze op de juiste manier schrijft). Daardoor trek je mensen naar je site. Daarnaast kan je jezelf ermee profileren en versterk je je expert positie. Als tuinderij kan je blogs bijvoorbeeld gebruiken om je doelgroep te bereiken. Geef leuke en nuttige updates over wat er op je land gebeurt en vertel over de groenten die je verbouwt. Waarover kun je schrijven?
Ontwikkelingen van je bedrijf
Voorstellen nieuwe medewerkers
Voorbeelden van succesvolle cases
Tips voor bezoekers
Succesvolle evenementen
Aanpassingen in openingstijden
Etc.
Testimonials
Met een testimonial (een positieve klantervaring die je hebt ontvangen) gebruik je de kracht van mond-tot-mondreclame op je eigen website. Jouw klanten kunnen het beste vertellen wat ze zo goed, prettig, leuk, mooi, fantastisch, etc. vinden aan jouw producten en diensten. Met testimonials maak je daar gebruik van door hen in hun eigen woorden te laten vertellen waarom anderen ook bij jou zouden moeten kopen.
Portfolio
In een portfolio laat je zien wat je kunt. Bijvoorbeeld een kunstenaar kan schilderijen laten zien, een timmerbedrijf kan mooie aanbouwen of overkappingen tonen of een coach kan vertellen over bedrijven waarvoor hij werkt. Door foto’s toe te voegen of logo’s van de betreffende bedrijven draagt dat bij aan het vertrouwen dat potentiële klanten in je onderneming hebben.
Bijgewerkt op: 06/05/2024
Dankuwel!